piątek, 12 kwietnia 2013

"Umbra Turris" na sucho

Mniej więcej rok temu dostałem maila. W temacie "Zobacz - fajne", w samej wiadomości tylko link. Kliknąłem i na ekranie ukazał się gnom. Tak właśnie dowiedziałem się o istnieniu gry Umbra Turris.

Umbra Turris to bitewna gra figurkowa w klimacie fantasy. System jest typowo skirmishowy - to znaczy każdy model jest traktowany oddzielnie, nie łączy się ich w oddziały. Tytułowe Umbra Turris to nazwa wielkiego, niegdyś potężnego i wspaniałego miasta, które z trudem oparło się najazdowi sił Zła z Sheol - morg. Walka była krwawa i choć ludzie zwyciężyli, miasto podupadło częściowo zmieniając się w ruiny. Cała kraina już nigdy nie odzyskała swojej świetności. W chwili obecnej w mieście zamieszkują przedstawiciele wszystkich ras zamieszkujących świat. Oprócz mieszkańców Umbra Turris pełne jest podróżnych i poszukiwaczy przygód goniących za lepszym życiem i bogactwem.

Grając w Umbra Turris kierujesz Drużyną Bohaterów, która może składać się z minimum 6 a maksimum 16 modeli. Na początku musisz wybrać charakter Drużyny - do wyboru jest pięć możliwości: Dobry, Praworządny, Neutralny, Anarchistyczny i Zły. Charakter Drużyny określa jacy Bohaterowie mogą się w niej znaleźć. Leśne Elfy nie będą walczyć po stronie Zła, a Czarny Ork na pewno nie będzie w jednej Drużynie z Gnomem. Z charakteremDrużyny wiążą się również dodatkowe zasady wpływające na przebieg walki. Dodatkowo każda z Drużyn może zdecydować się na przynależność do jednej z pięciu Gildii. Przynalezność do Gildii wymaga spełnienia określonych warunków, niesie ze sobą dodatkowe korzyści.

Kiedy określimy jaka ma być nasza Drużyna pora na wybór Bohaterów. W świecie Umbra Turris żyje 13 ras, razem z ich  odmianami mamy do dyspozycji 18 rodzajów Bohaterów. Oprócz dobrze znanych Elfów, Krasnoludów i innych fantastycznych ras twórcy gry stworzyli kilka unikalnych dla tego świata - między innymi Tigerian i Voraków. Na stworzenie Drużyny mamy 1000 Smoczych Denarów - to musi nam wystarczyć na wynajęcie Bohaterów, nauczenie ich pożytecznych Profesji oraz wyposażenie w niezbędny Ekwipunek. Każda z ras jest opisana zestawem współczynników (między innymi Walka Standardowa, Siła, Witalność...), posiada również przypisaną Zdolność Specjalną. Ponadto dla każdego z Bohaterów wybieramy Profesję. Możemy wybierać z ponad 50 dostępnych , są wśród nich Alchemik, Zabójca, Czarodziej, Giermek, Kapłan i wiele innych. Każda profesja to oczywiściedodatkowe możliwości i bonusy. Na koniec pozostaje wybór Ekwipunku - broni i pancerzy i można ruszać w bój!

Bardzo ciekawą rzeczą w Umbra Turris są Karty Przygód. Przed rozpoczęciem gry każdy z graczy losuje trzy karty z talii - wyznaczają one cele, które musi osiągnąć aby zwyciężyć. Celem może być zwycięstwo w Pojedynku Hersztów, Dostarczenie Wiadomości, dokonanie Rabunku albo Zemsta. Niektóre cele zapewniają automatyczne zwycięstwo w chwili ich realizacji, inne pozwalają na zdobycie Punktów Tryumfu niezbędnych do wygranej. Zwycięstwo można również osiągnąć poprzez przegonienie wrogiej Drużyny z pola walki albo wyeliminowanie większości Bohaterów, ale to właśnie Karty Przygód pozwalają na duże zróżnicowanie rozgrywek i uniknięcie monotonnej "ścinki i zwózki". Moim zdaniem to silna strona tej gry, bardzo dobry i oryginalny pomysł.

Rozgrywka toczy się na jednym z sześciu terenów. Wydaje mi się, że to trochę mało - ale być może różnorodność Kart Przygód rekompensuje tą małą liczbę. W każdej grze bitewnej musi w końcu dojść do walki. System rozstrzygania starć również zasługuje na uwagę. Na początku atakujący wybiera w którą część ciała przeciwnika będzie starał się uderzyć, a obrońca określa jakiej części będzie bronił. Gracze w tajemnicy ustalają lokacje wybierając liczbę oczek na kostce sześciennej. Jeżeli wyniki odpowiadają tym samym obszarom oznacza to, że obrońca zablokował cios. W przeciwnym wypadku atakującemu udało się skutecznie trafić. Każdy Bohater może wybrać jeden z trzech rodzajów ataku w walce wręcz - standardowy, siłowy i precyzyjny. Następnie porównuje się odpowiednie współczynniki atakującego i obrońcy (różne dla różnych ataków, można więc maksymalizować swoją przewagę albo wykorzystać słabości przeciwnika). Rzut kostkami rozstrzyga o powodzeniu i ilości zadanych obrażeń. Równie ciekawy jest sposób walki na odległość. Strzelec musi najpierw sprawdzić czy pocisk doleciał do celu, dopiero potem sprawdza się ewentualne obrażenia.

Wydawca gry firma SPELLCROW oferuje figurki do Umbra Turris. Nie jestem specjalistą od ludzików tak więc nie będę wydawał sądów. Oceńcie sami. Mogę jedynie powiedzieć, że jak na ponad rok funkcjonowania gry na rynku jest ich moim zdaniem stanowczo za mało. Tylk ludzi i krasnoludów wystarczy, żeby zrobić jednorasową (co nie jest bez znaczenia w grze) Drużynę z niepowtarzających się modeli. W pozostałych przypadkach trzeba dublować figurki, robić konwersje albo posiłkować się figurkami z innych systemów. Jest to tym bardziej dziwne w przypadku ras wymyślonych przez twórców systemu.

Gra nie jest zbyt popularna, odnoszę wrażenie, że wydawcy trochę zapomnieli o promocji. Wielka szkoda, bo gra naprawdę jest bardzo ciekawa. Niebawem postaram się złożyć Drużynę i przetestować grę - jak do tej pory znam ją tylko "na sucho".

Nad Mrocznym Miastem błynął promyk słońca. Na najbliższą niedzielę zapowiedziano turniej w warszawskiej Paradox Cafe. Jeszcze tego nie potwierdzono, ale mam nadzieję, że turniej dojdzie do skutku. Wybieram się na niego i z pewnością będziecie mogli o tym przeczytać...

Ilustracje i zdjęcia pochodzą z oficjalnej strony wydawcy gry Umbra Turris.