poniedziałek, 29 października 2012

Adventure Games Guild

"Dungeons" to pierwszy dodatek zawierający sześć przygód.
W 1982 roku Steve Jackson i Ian Livingstone opublikowali książkę pod tytułem The Warlock from the Firetop Mountain. Była to pierwsza publikacja, która dała początek nowemu gatunkowi gier, zwanemu ogólnie fighting fantasy. W Polsce nazywa się je najczęściej grami paragrafowymi lub "fantasolo" (termin utworzony przez Jacka Ciesielskiego, propagatora gatunku i twórcę pierwszych polskich gier tego typu). 

Gry paragrafowe przeznaczone są dla jednej osoby, która wciela się w postać bohatera przeżywającego swoją samotną przygodę. Wtdawane są w formie książek podzielonych na ponumerowane paragrafy. Na końcu każdego z nich gracz musi podjąć decyzję, wybrać dalszą drogę z pośród kilku możliwości podanych przez tekst. Rozwój wypadków w grze zależy od podejmowanych decyzji. Czasami jest tak jak w życiu - błędna decyzja zamyka nam drogę do sukcesu. Ale inaczej niż w życiu w grach paragrafowych zawsze możemy zacząć jeszcze raz, bogatsi o nabyte doświadczenia. 

Gry paragrafowe najczęściej posiadają prostą mechanikę opartą na kostkach sześciennych. Do rozgrywki - oprócz samej książki - potrzebna jest kartka papieru i ołówek. Warto podkreślić, że nie jest to "uboższa" wersja gier role - playing. To po prostu inny rodzaj zabawy, idealny na długie zimowe wieczory albo dla umilenia sobie czasu podróży. 

Pomimo upływu 30 lat gry paragrafowe mają się całkiem nieźle. Choć w tym czasie gry RPG przeżywały swój rozkwit, przenosząc się do świata komputerów, konsol i internetu, wciąż jest duża liczba osób, które piszą książkowe przygody dla jednego bohatera. Chciałbym przybliżyć Wam kolejny projekt z tego gatunku. 

Adventure Games Guild tworzą Shane Garvey i Stuart Lloyd. Gra jest w początkowej fazie rozwoju. Jak do tej pory dostępna jest jedynie wstępna wersja zasad (do pobrania za darmo ze strony projektu, plik w formacie PDF). Ostateczna wersja ma ukazać się na początku 2013 roku. 

To, co najbardziej podoba mi się w założeniach tej gry, to możliwość wykorzystania tego samego bohatera w kilku przygodach. Jest to doprawdy nowatorskie gdyż do tej pory każda książka - przygoda oznaczała konieczność tworzenia nowej postaci. W AGG możemy rozgrywać jednym bohaterem serię przygód, rozwijać jego cechy i umiejętności. Zawsze mi tego brakowało w grach paragrafowych, Na uwagę zasługuje również prosta mechanika (oparta na jednej kostce sześciennej). Bohater ma trzy cechy - Ciało (Body), określające siłę, wytrzymałość i wszystkie aspekty fizyczne postaci; Umysł (Mind), która opisuje inteligencję i wiedzę oraz Dusza (Soul), które określa zdolność posługiwania się magią. Pozostaje jeszcze określenie Żywotności (Stamina - jest w pewien sposób związana ze współczynnikiem Ciało), zakup ekwipunku, wybór Talentów (umiejętności) i można zaczynać przygodę. 

W podręczniku oprócz zasad tworzenia postaci, walki, używania magii znajdziemy opis ras dostępnych dla bohatera, listę możliwych do nauczenia Talentów, listę zaklęć i sporo ekwipunku. Są też oczywiście Potwory oraz bardzo dużo skarbów. 

Po zakończeniu każdej przygody postać może sprzedawać znalezione skarby, kupować nowy ekwipunek itd. Miernikiem rozwoju bohatera jest jej poziom. Kolejne z nich są osiągane po zdobyciu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia. Awans na kolejny poziom wiąże się z nauką nowych umiejętności, zwiększeniem wartości Cech albo wyborem Kariery (Kariera pozwala na pewną specjalizację, zwiększenie swoich możliwości w pewnych aspektachgry - na przykład w walce). 

Dziś ma się ukazać pierwszy dodatek do gry pod tytułem "Dungeons" zawierający sześć pierwszych przygód. Czekam z niecierpliwością, żeby móc wypróbować tą grę. Jak do tej pory moja postać stoczyła tylko kilka "sparingów" z potworami. 

Powodzenia!